Friday, April 23, 2010

pengalaman yg perlu dikongsi....jom berkebun...!!!

tanggal pertenganhan bulan April tahun lalu(2009) adalah satu tarikh yg tak mungkin aku lupakan kerana bermula saat itulah aku mengenal erti susah senang seorang pekebun.

selepas mendapat keputusan SPM,aku tetapkan perjalanan seterusnya iaitu melanjutkan pengajian di Jordan,tarikh berangkat kesana bulan 9,so masa 5 bulan aku habiskan dengan menimba ilmu baru iaitu ilmu berkebun.sejujurnya,aku suka berkebun..

tapak kebun aku terletak 145km dari rumah aku...wow...!!
apekejadah jauh2 berkebun....??
x masuk akal laaa....ntah laa...aku pun x tau,mnkin sbb tanah ada kat situ kot..

aku dan ayahanda tercayang memulakan perjalanan di awal pagi (lepas subuh) untuk menuju kesana kerana perjalanan memakan masa 2jam 26minit(sumber:Google Earth)..

 perjalanan kami yg memenatkan


tunggul rumpun buluh menutup pintu utama,so apelagi..banzaiiii!!!!

anak pokok getah..mahal ni,nasib baik ada subsidi..huhu

anak pokok sawit,nasib baik ini pun ada subsidi,kalau nak dibandingkan dengan harga asal RM18.00/pokok..kalau x mati laaa..

selesai memdapatkan anak benih dari RISDA,perjuangan kami seterusnya ialah membuat pagar,mengelak dari serangan babi,landak,monyet,kera,dan gajah...

ko berkebun kat zoo ke sampai gajah pun ada...??
x,ni memang habitat mereka,aku ganggu tempat mereka laa ni...

proses membuat pagar kebun agak mencabar,pagar kebun x sama dengan pagar rumah...
ayahanda tercayang bersama hasil pagar kebunnya...

pagar hanya 2 utas dawai..??ya,just 2 utas dawai je...tapi awas..!! 2 utas itu mampu menghentikan denyutan jantung bagi mana2 hidupan menyentuhnya(tapi x mati),kerana ia mempunyai cas elektrik..!!itu laa namanya pagar kebun atau pagar elektrik..
gambar lebih dekat..bahaya tuu...

belum sempat kami siapkan pagar,tiba2,musuh menyerang...!!

rezki babi yg x diundang..sedih...=(

kekuatan tentera babi memang kuat,sampai satu ketika mereka musnahkan sampai 300 anak pokok satu malam....wow..!!parah sihhh...!

dan ini hasil gajah..
"x pe,salah kami kerana ganggu tempat ko gajah,tp kesian laa kami,kami ada anak bini kena cari rezki jgk,ko pergi laa cari rezki d tempat lain...ya Allah,tolonglah kami".luah ayahanda tercayang.

 haha...ini lah pengalaman yg mengenalkan aku tentang dunia seorang petani..kesimpulan yg aku dapat dari pengalaman suci ini adalah doa&semangat..dan doa&semangat ini adalah kunci sesuatu kejayaan,tanpa 2 benda ni,kompem x berjaya..dan berkebun juga memerlukan modal yg agak tinggi kerana pulangan pun tinggi.ahaks

sekarang,aku d tanah syam merindui aktivt ini,dan salah satu cita2 aku(banyak gak cita2 aku ni)ialah menjadi petani moden,bermodalkan pengalaman yg x ternilai..

kalau ada nk tanya pasal kebun,boleh laa kita konsi lebih detail,ok,jumpe lg.....

salam....


3 comments:

  1. muiz kulat mcm ne???ok ke x
    dgr dah ambik khusus

    ReplyDelete
  2. haha...jadi2...tapi kena g nuntut nge ust adnan lagi nih,,banyok hok tok tahu pasal kulat tu..hahaha..buleh kea...??

    ReplyDelete
  3. Anonymous2/20/2013

    Tabahkan hati berbudi kpd tanah...alam ini satu perkongsian sebagai insan ciptaannya kita harus berhikmah dlm mencari penyelesaian dlm setiap masalah.semoga dipermudahkanNya.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails