Sunday, November 27, 2011

Azazil bukan ketua malaikat.


 sedutan dari kelas yang berlencong tajuk pengajian....=)

 Kebanyakan dari kita pernah mendengar dan membaca kisah Iblis yang mengatakan dahulunya dinamakan Azazil yang memegang gelaran sebagai ketua kepada malaikat.tapi apa yang saya cuba sampaikan ini berbeza dari apa yang kita baca dan dengar sebelum ini.

 Iblis merupakan satu golongan dari kaum jin.Seperti yang sudah sedia maklum,penciptaan Jin 1000 tahun terdahulu sebelum penciptaan Adam,dan mengikut sepakat majoriti ulama' mengatakan yang dunia ini dihuni oleh kaum jin dan mereka menumpah darah sesama mereka,mengambil pengajaran dari itulah para malaikat mengusulkan kerisauan mereka semasa Allah menyuarakan untuk menciptakan adam sebagai penghuni dunia.
"mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpah darah,padahal kami sentiasa bertasbih dan memuji Engkau dan mensucikan Engkau" [2:30]
   "Jann" adalah 'adam' kepada kaum jin,dan Jann ini berasal dari jenis betina,maka dipasangkan oleh Allah dari Jann jenis jantan,lalu mereka beranak pinak,bertebaran diatas muka bumi sehingga membentuk beberapa golongan dan puak antara mereka.Dalam kebanyakan puak jin yang bertebaran diatas muka bumi ini,ada satu golongan yang amat soleh dan taat pada suruhan Allah sehinggakan Allah mengangkat darjat mereka lebih tinggi dari malaikat,mereka itu adalah keturunan jin dari bangsa Iblis.
  • Jin : Ada golongan Taat dan Kufur kepada Allah.
  • Iblis : Semua dari golongan ini Kufur kepada Allah.
 Sebagai pencerahan,anak pinak dan seluruh keturunan Iblis ini dinamakan sebagai Syaitan.Semasa Allah menyuruh malaikat dan iblis menyembah Adam,semuanya sujud kecuali iblis kerana sikap ujub dan takbbur yang dimiliki olehnya lantaran ibadatnya lebih hebat dari para malaikat tambahan pula manusia yang dijadikan dari tanah,disebabkan itulah iblis merasakan tidak patut untuk dia sujud dan merendahkan diri kepada adam.

 Bermula detik itu Allah melaknat Iblis dan seluruh keturunanya dan Allah memperkenankan permintaan iblis untuk hidup sehingga hari kiamat,dengan itu Iblis kekal dan tidak mati sehingga hari kiamat,tetapi syaitan akan mati mengikut keadaan yang tertentu.

 Syaitan dan jin boleh menyerupai dan menyamar dalam bentuk yang berjisim seperti anjing hitam,kala jengking,ular,kucing hitam dan sebagainya,sebagai kata mudahnya,syaitan dan jin hanya boleh berupa dalam benda yang buruk.maka syaitan akan terbunuh jika jin atau syaitan yang menyerupai binatang ini dibunuh.Berbeza dengan malaikat yang mana malaikat tidak akan mati walaupun dibunuh ketika menyerupai makhluk yang berjisim dan malaikat hanya boleh menyerupai benda baik sahaja.

sekian...(malas sebenarnya)

muizz ashari

27112011

2 comments:

  1. Anonymous6/28/2013

    Saya dari Indonesia. Saya sangat terkejut dengan coretan yang anda tuliskan, kerana Anda 'The Amateur' memiliki sumber refrensi yang sedikit. Apakah hanya satu ayat diatas yang kamu jadikan pedoman? Jo - lah! Masih banyak ayat-ayat Allah Subhanahu Wa Ta'ala yang membahas si Azazil.
    Sekian. WE LOVE PEACE =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous1/03/2016

      Setuju sama anonymous yang satu ini....
      Anda menyatakan bahwa jin hanya bisa menjadi yang buruk-buruk saja? Apakah Anda sudah pernah bertemu dengan jin dengan bentuk yang baik atau yang buruk? Atau hanya perkiraan Anda saja?

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails